Historien om mitt finger

Standard

Som ni nog har märkt i mina inlägg under sommaren – så har jag skrivit mycket om ett bandagerat finger! Problemet med detta finger (höger ringfinger) började strax innan midsommar eller strax efter – minns inte exakt … jag klämde mig på jobbet – i mitt kontor …höll på att rensa papper och städa. Stod på en pall och lyfte ner en trälåda (typ brevkorg) som var full med papper och någon pärm låg också i den. Naturligtvis så klämde jag mig på den, tappade liksom taget om den och det klämde till om fingertoppen! Aj som fan! Tänkte väl inte mera på detta, förräns det några dagar senare (minns inte heller detta så exakt) blev synligt en blodblåsa på ”toppen”. Den sprack en vecka innan min semester och det blödde nåt hemskt. Sen ville det inte hela … och sen växte det liksom upp en topp från såret! jag har sprungit på vårdcentralen hela semestern – jag blev ju sjukskriven till slut. Har alltså gått bandagerad hela tiden och fortfarande är jag det. Läkaren tog bort ”toppen” och det började hela igen … visserligen ännu en blodblåsa – men den blev mindre tyckte jag – drog liksom ihop sig. Tror ni inte att jag förra torsdagen började blöda … igen … höll på att städa och skura när detta hände. Var ändå försiktigt … Åkte upp på vårdcentralen och läkaren ville skriva remiss till Sunderbyn på hud. Så i måndags ringde dom – hade fått ett återbud och erbjöd mig tiden … som var igår. Den kvinnliga läkaren var jättebra och hon sa direkt vad detta fenomen kallades – visst väldigt vanligt att detta kan hända efter en klämskada! Hon brände på fingret och sen lapiserade dom. Nu skall jag gå flera gånger/vecka på VC och lägga om fingret och få lapisbehandling. Och detta kan behövas göras flera gånger sa hon – alltså bränningen. För det kan komma tillbaka. Kan ta tid! Det blev som ett mindre blodbad igår när dom höll på – fick ta av mig alla smycken – fick inte ha metall på mig när dom skulle komma med ström på mig vid bränningen av fingertoppen!

Ja nu vet ni lite mera om mitt fingerelände.

Svårt att skriva har jag … ett  stort jäkla bandage på fingret – som gör att man tar flera tangenter samtidigt! Är ju inte heller van vid pekfingervalsen!

(oj då – det blev visst lite tokig bild som jag la in här … sorry … hihi … men den får vara kvar!)

Kommentera

